Proiectul „Ce face copilul meu?”

  • SUPRAVEGHERE ACTIVA
  • REDUCEREA COMPORTAMENTELOR DE RISC LA COPII SI ADOLESCENTI, IN CONTEXTUL CRESTERII RATEI MORTALITATII SI A DELINCVENTEI JUVENILE, CA URMARE A CONSUMULUI DE DROGURI
  • SERVICII DE PROTECTIE A COPIILOR DIN PARTEA COMUNITATII, A PARINTILOR, A FAMILIILOR PRIN MIJLOACE ACTIVE DE MONITORIZARE

 

Obiectiv general

Dezvoltarea unui serviciu activ de prevenire a consumului de droguri, a infractionalitatii juvenile, a abandonului scolar, a comportamentelor de risc care afecteaza categoriile de copii si tineri din toate scolile in procesul instructiv-educativ.

Proiectul isi propune supravegherea spatiului public de desfasurare a elevilor, dupa si in timpul orelor de scoala, in vederea petrecerii in siguranta, util si placut, a timpului sau de orientare a copiilor cu comportament de risc catre mediul scolar care isi pastreaza rolul de organizator.

 

Obiective specifice

  1. Prevenirea consumului de droguri si alcool in sistem activ, la copii si adolescenti;
  2. Reducerea abandonului scolar;
  3. Implementarea unui serviciu de tip ‘Supraveghere si siguranta pentru copiii nostri, serviciu care respecta drepturile omului, drepturile copilului: la siguranta, intimitate si imagine, respecta Carta Drepturilor Omului si regulamentele in domeniul drepturilor omului la nivel European;
  4. Implementarea recomandarilor UE privitoare la dezvoltarea serviciilor comunitare de prevenire a abandonului si separarii copilului de familie;
  5. Furnizarea de servicii informale si nonformale care sa amelioreze comportamentul de adaptare scolara;
  6. Asigurarea unui cadru securizat de petrecere a timpului liber pentru copii in spatiul public;
  7. Prevenirea neglijarii copilului si a problemelor de adaptare scolara;
  8. Integrarea mai rapida in programul scolar prin implicarea parintilor in actiunile copiilor din timpul specific alocat orelor la scoala sau activitatilor formale sau informale de socializare;
  9. Cresterea gradului de accesibilitate al familiilor care doresc alternative mai bune pentru ingrijirea si educarea copiilor;
  10. Realizarea unei campanii de informare si promovare a proiectului in comunitate;
  11. Sensibilizarea comunitatii fata de problematica nevoii copilului de a fi protejat in mediul social deschis, in comunitatile de tineri care inregistreaza comportamente de risc si ameninta siguranta copiilor in timpului liber, sensibilizarea comunitatii fata de un mod de implicare mai activ in grupul de copii si tineri fara a abuza si a incalca dreptul acestuia la autodeterminare, insa asigurand mijloace de sustinere sociala a integritatii fizice si psihologice a copiilor;
  12. Schimbarea perceptiei comunitatii asupra problemelor scolarului mic din familia prea ocupata, aflat in situatia de risc de a fi neglijat;
  13. Ameliorarea intensitatii factorilor generatori de situatii de risc;
  14. Oferirea unui cadru suportiv pentru beneficiari si familiile lor ( asistenta de specialitate in abordarea dificultatilor de ordin psihologic);
  15. Optimizarea psihocomportamentala a scolarului mic, prin folosirea activitatilor dezirabile creative de grup si a unor metode inspirate din tehnicile art-terapeutice;
  16. Stimularea si – implicit – cresterea semnificativa a nivelului stimei de sine, a constiintei propriei identitati, a comunicarii interpersonale si a relationarii, incurajarea copiilor sa comunice mai mult cu parintii si intarirea rolului acestora in dezvoltarea armonioasa a copiilor intr-o relatie parentala de incredere, gratificatie si sustinere onesta a libertatii si auto-determinarii acestuia.

 

Context si justificare

Strategia Nationala in domeniul protectiei drepturilor copilului  vizeaza toti copiii romani, aflati pe teritoriul Romaniei sau in strainatate, precum si copiii fara cetatenie aflati pe teritoriul Romaniei, copiii refugiati si copiii cetateni straini aflati pe teritoriul Romaniei in situatii de urgenta.

Este vorba despre Strategia Nationala in domeniul protectiei drepturilor copilului 2008-2013. Implementarea acestei Strategii asigura cresterea calitatii vietii copilului, intrucat toate serviciile pentru copii vor respecta standardele minime prevazute prin reglementari legale si vor fi verificate periodic printr-un sistem competent, coerent si unitar.

Strategia se adreseaza si parintilor, atat in calitate de beneficiari directi ai serviciilor sociale, alaturi de copii, cat si in vederea responsabilizarii lor in cresterea, ingrijirea si educarea propriilor copii. Totodata, strategia are in vedere profesionistii care interactioneaza cu copiii, precum si comunitatii locale.

Implementarea proiectului propus, contribuie la diminuarea potentialilor consumului de droguri in randul copiilor si adolescentilor, la imbunatatirea metodelor si modelelor de lucru, la ajustarea responsabilitatilor si abordarii muncii de educare a copilului.

Din ce in ce mai multe familii se confrunta cu problema organizarii programului de dupa orele de scoala a copilului.

Avand in vedere faptul ca orele de curs se limiteaza la elevi, la 4-5 ore pe zi, timpul in care o parte dintre acestia raman nesupravegheati de catre un adult competent este destul de indelungat.

In Romania, procentul cuplurilor cu copii de varste cuprinse intre 6-18 ani, in care ambii membrii lucreaza in afara locuintei este semnificativ.

Cei mai multi dintre adulti au slujbe care se prelungesc cu mult peste programul desfasurat la scoala al copilului, iar posibilitatile de a avea grija ca acesta sa-si petreaca timpul liber intr-un mod cat mai adecvat varstei lui sunt limitate. Daca punem la socoteala si zilele libere si vacantele elevului apare deja o problema.

Statisticile internationale au aratat faptul ca incidenta cazurilor de consumatori de droguri in randurile copiilor si adolescentilor genereaza comportament antisocial si chiar delincvente. De asemenea, cazurile de esec scolar sunt mai frecvente.

Lipsiti de supraveghere, copiii isi petrec timpul liber intr-un mod neadecvat si care nu le aduce beneficii.

Proiectul nostru are in vedere tocmai aceste lucruri: desfasurarea unor activitati de supraveghere activa care sa corespunda dorintelor parintilor, sa fie in beneficiul copiilor, al scolii si a societatii.

 

Dimensiunea comportamentelor de risc in grupurile de copii

 

Delincventa juvenila si dinamica sociala

Avand in vedere complexitatea definirii si trasarii limitelor intre devianta, cima, delincventa, definirea delincventei juvenile este si mai complexa. Asta deoarece in categoria “delincventa juvenila” intra, pe langa actele care definesc delictele, si acte care nu sunt considerate delicte, dar care sunt specifice varstei la care face referire conceptul. Astfel de acte specifice delincventei juvenile sunt: chiulul, comportament neadecvat in clasa, fuga de acasa, consumul de droguri , bauturi alcoolice, fumatul, acte pentru care un adult nu este sanctionat.

Termenul de delincventa juvenila se refera la conduite inadecvate ale tinerilor care n-au implinit varsta de 18 ani, si este aplicat celor care incalca legea, dar si celor care se integreaza in anturaje potential delincvente, avand un comportamentul de evaziune, celor care au fugit de la domiciliu sau din mediul scolar, vagabondand, celor care au tulburari de comportament. Punctul de vedere legal reduce delincventa la raportul cu norma penala si urmarile vatamatoare ale actiunilor care sunt sanctionate juridic.

 

Cauze sociale ce duc la delincventa juvenila:
  • concentrarea urbana;
  • familia si dezorganizarea, aici intrand timpul liber al parintilor, nivelul de educatie al acestora, venitul. etc. Cercetarile au aratat ca un nivel al educatiei precar al parintilor creste sansele copilului de a dezvolta comportamente deviante, specifice delincventei juvenile;
  • mass-media poate contribui negativ la dezvoltarea fenomenului de delincventa juvenila prin prezentarea de modele negative, agresive, modele ce pot fi cu usurinta imitate de copii;
  • abandonul scolar, determinat in mare parte de esecul actiunilor educative / pedagogice poate constitui un factor favorizant al delincventei juvenile;
  • de asemenea, existenta grupurilor cu caracter infractional constituie un factor al cresterii delincventei juvenile.

Aderarea copilului la un astfel de grup are efecte foarte nocive, iar daca nu se intervine in timp util, putem vorbi deja de un viitor delincvent.

 

Alti factori care contribuie la cresterea fenomenului delincventei juvenile sunt:
  • deficiente la nivelul familiei (lipsa de supraveghere a parintilor, necunoasterea anturajului, lipsa legaturii cu scoala);
  • prezenta modelului infractional in familie;
  • tentatiile oferite de societate care devin tot mai numeroase si periculoase;
  • convingerea gresita ca “daca esti minor nu patesti nimic”;
  • dorinta de afirmare ”de a fi cool”, „grozav”;
  • consumul ridicat de alcool in rindul tinerilor;
  • vulnerabilitatea victimelor, neglijenta, varsta si starea de ebrietate;
  • slabiciunea mecanismelor de control social;
  • criza valorilor morale.

 

Statistici privind consumul de alcool si alte toxice la adolescent:

Abuzul de alcool si substante toxice este o realitate in randul adolescentilor si trebuie privita cu seriozitate. Centrele de preventie si control al consumului de toxice in randul adolescentilor, ofera urmatoarele informatii:

  • aproximativ 10% dintre adolescenti fumeaza pana la 15 tigarete pe zi, 20 de zile pe luna (desi procentul este in continua crestere). Tutunul are efecte nocive multiple pe termen lung si creaza de asemenea dependenta. Un adolescent care fumeaza de mai mult de 1 an, are o sansa de 80% sa devina dependent
  • aproximativ 75% dintre liceeni au consumat alcool ocazional. Dintre acestia, 28%, relateaza episoade cu consum exagerat de alcool (mai mult de 5 bauturi tari, intr-un interval de cateva ore). Una din cauzele principale de deces in randul adolescentilor, sunt accidentele auto cauzate de consumul excesiv de alcool. Consumul de alcool scade inhibitiile specifice varstei si predispun adolescentul la o viata sexuala necorespunzatoare (sexul neprotejat) si care cresc riscul contactarii unei boli cu transmitere sexualaa (HIV-SIDA, herpes, chlamydia) sau aparitiei unei sarcini nedorite
  • aproximativ 40% dintre adolescenti au incercat cel putin o data marijuana, in timp ce 22% dintre acestia folosesc frecvent acest drog. Marijuana este o optiune des intalnita in randul adolescentilor si poate cauza pierderi de memorie, tulburari cognitive (de invatare) sau de atentie
  • aproximativ 9% dintre adolescenti au incercat cocaina, in timp ce 4% folosesc acest drog frecvent (cel putin o data pe luna). Cocaina este un drog care creeaza dependenta. Este foarte periculos, deoarece poate cauza aritmii cardiace (batai cardiace anormale) uneori fatale, infarct miocardic, crize pseudoepileptice sau accidente vasculare cerebrale.

 

Exista si alte substante toxice care sunt folosite de adolecenti. Dintre acestea amintim:

  • Substantele toxice cu administrare pe cale inhalatorie (sprayuri, substante pe baza de benzen, uleiuri, vopsele si substante adezive). Aceste tipuri de substante toxice sunt cel mai frecvent folosite de adolescentii tineri, deoarece sunt usor de procurat si sunt de asemenea relativ ieftine. Cu toate acestea, sunt extrem de toxice, deoarece contin substante toxice, precum toluenul, care poate cauza leziuni cerebrale, tumori (utilizarea cronica) si in unele cazuri chiar decesul utilizatorului.
  • Droguri folosite cel mai adesea in cluburi, precum: ecstasy (MDMA), gammahidroxibutirat (GHB), flunitrazepam (Rohypnol), numite si drogurile dragostei, deseori folosite de baietii adolescenti pentru coruperea sexuala a fetelor (actul sexual care se consuma dupa intoxicatia cu astfel de substante, este considerat viol). Aceste droguri sunt folosite in special in cluburile de noapte in care se asculta muzica trance, dance sau rave. Cu toate ca numarul adolescentilor care utilizeaza astfel de droguri este mai mic decat al celor care fumeaza tutun sau marijuana si consuma alcool, aceste droguri sunt mult mai periculoase mai ales daca sunt folosite in diferite combinatii cu alte toxice. Utilizarea, chiar si rara a ecstasyului, poate duce la depresie, probleme cu somnul si anxietate severa, simptome care pot dura mai mult de cateva saptamani de la utilizarea initiala. Utilizarea cronica a acestui drog, determina leziuni hepatice si probleme de concentrare si memorie.
  • Metamfetamina (deseori regasita sub diferite denumiri generice, precum, speed, crank sau met). Acest drog creeaza dependenta si poate cauza manifestari grave, precum, crize pseudoepileptice, accidente vasculare ischemice, probleme mentale grave (paranoia, halucinatii, crize de depersonalizare) si alte probleme de sanatate pe termen lung.
  • Halucinogene, cel mai frecvent LSD (acid dietilamid lisergic), mescalina, psilocybin, PCP (phencyclidina) si ketamina. Utilizarea LSD-ului poate cauza afectiuni psihiatrice grave, precum psihoza si flashurile de tip hallucinogen.
  • Opiacee, ca heroina, morfina si codeina. Utilizarea opiaceelor conduce la dependenta fizica si psihica. Adolescentii care folosesc droguri sunt predispusi la diferite infractiuni, in special furtul diferitelor bunuri din casa familiei si uneori se preteaza chiar si la prostitutie si toate acestea pentru a procura bani pentru droguri.
  • Substante toxice medicamentoase, precum diazepamul (valium), sunt folosite de asemenea de adolescenti cu diferite ocazii.
  • Steroizii anabolizanti sunt substante medicamentoase folosite in special de baietii care vor sa-si creasca brusc masa musculara si sa-si reduca semnificativ tesutul adipos. Aceste substante pot cauza insa cancer hepatic, oligospermie (scaderea numarului de spermatozoizi), dobandirea unor caracteristici fizice masculine, iritabilitate, furie, cresterea nivelului seric al colesterolului si al tensiunii arteriale cu aparitia infarctului miocardic acut sau a accidentului vascular cerebral.

Utilizarea drogurilor a devenit tot mai frecventa in ultimii ani in tara noastra. Acest lucru face ca problemele de sanatate, de ordin social si familial legate de acest comportament sa fie si ele des intalnite. Consumul drogurilor poate cauza disfunctii cerebrale grave si tulburari de dezvoltare si comportament. Adolescentii care utilizeaza droguri au deseori o anumita dificultate in stabilirea propriei identitati, a relatiilor interumane (inclusiv familiale), in dobandirea unei independente fizice si psihice normale. Abuzul de substante toxice poate de asemenea afecta si abilitatile cognitive ale adolescentului (de invatare) care scad performantele scolare. De departe, cel mai periculos efect secundar al utilizarii ocazionale a drogurilor este aparitia dependentei care duce in consecinta la abuzul cronic de astfel de substante.

 

Cadrul legal

  • H.G. nr. 1826/2005 pentru aprobarea Strategiei nationale de dezvoltare a serviciilor sociale;
  • Legea nr. 194/2011 privind combaterea operatiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive;
  • Prevederile art.76 alin.(2) din Legea nr. 292/2011 a asistentei sociale ;
  • Prevederile art. 58 din Legea nr. 1/2011 a educatiei nationale, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului ;
  • Ordin nr. 383/2005 pentru aprobarea standardelor generale de calitate privind serviciile sociale ;
  • Legea nr. 292/2011 a asistentei sociale.

 

Principii

Principiile care stau la baza activitatii programului “Supraveghere Activa” sunt:

  • respectarea si promovarea cu prioritate a interesului superior al copilului;
  • egalitatea sanselor si nediscriminarea;
  • asistarea copiilor in realizarea si exercitarea drepturilor lor;
  • respectarea demnitatii copilului;
  • asigurarea unei ingrijiri individualizate si personalizate a copilului;
  • asigurarea protectiei impotriva abuzului si exploatarii copilului;
  • asigurarea unei interventii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
  • asigurarea confidentialitatii si a eticii profesionale;
  • responsabilizarea parintilor cu privire la exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor parintesti;
  • primordialitatea responsabilitatii parintilor cu privire la respectarea si garantarea drepturilor copilului.

Elementele educatiei propuse in cadrul programului “Supraveghere activa!” au la baza:

  • Constientizarea copiilor asupra riscurilor ce deriva din consumul de droguri, abandonului scolar si a participarii la grupuri infractionale;
  • Organizarea adecvata a actiunilor de protectie activa care sa nu afecteze dezvoltarea armonioasa a copilului;
    Flexibilitatea strategiilor de prevenire a comportamentelor de risc sau a efectelor agresivitatii de grup asupra copiilor si tinerilor vulnerabili.

 

Contextul grupului tinta

Categorii de beneficiari / Grup tinta

Grupul tinta al proiectului este constituit din copii si adolescenti de 7-18 ani (clasele I-XII) aflati in situatia de a nu avea o modalitate mai buna de petrecere a timpului consecutiv orelor de scoala si care pot oricand deveni victimele socializarii secundare prin contagiune si asumarea unor comportamente anti-sociale, expusi riscurilor de a participa la grupuri infractionale sau a deveni victimele acestor grupuri infractionale.

 

Servicii dezvoltate prin programul “Supraveghere activa”
  • Organizarea timpului liber si o orientare structurata si sustinere scolara ;
  • Organizarea unor grupuri de supraveghere a mediului social astfel incat copiii sa fie protejati discret de orice agresiuni sau participari la activitati cu caracter anti-social;
  • Asistenta de specialitate si suport pentru copiii care sunt aparati activ de factori de agresiune si in acelasi timp sunt afectati de mijloacele de supraveghere care in prima etapa pot fi percepute ca intruziuni si pot risca sa scada increderea copiilor in adultii figuri importante de atasament in viata lor;
  • Evaluare socio-familiala;
  • Supraveghere organizata si discutarea in grup cu suport profesional din partea psihologilor a obervatiilor diurne sau a sesizarilor unora dintre supraveghetori cu privire la mediul deschis de viata si fenomenelor de asociere infractionala observate;
  • Evaluare situatiilor de risc maxim si organizarea unor strategii de interventie;
  • Interventia activa in strada pentru protectia copiilor respectandu-se legislatia in vigoare respectiv drepturile copiilor si adultilor;
  • Mediere de conflict si negociere;
  • Interventie oportuna la nevoie;
  • Sprijin si/sau acompaniere in relatia cu alte autoritati publice sau institutii/organizatii abilitate;
  • Reprezentare in relatiile cu alte autoritati;

 

Principalele activitati

Pentru atingerea obiectivului principal al proiectului propunem infiintarea urmatoarelor servicii :

  • servicii de organizare manageriala a proiectului si a polului de protectie si supraveghere;
  • servicii alternative de protectie activa in strada ( patrule, observatii in strada, consiliere pentru copii si reorientarea lor catre scoala in conditiile abandonului scolar sau a vagabondajului);
  • servicii de consiliere pentru copiii predispusi la vagabondaj, drumomanie, evitarea mediului scolar, evitarea familiei, comportamente infractionale in strada si asociere cu grupuri anti-sociale.

Principalele activitati ce se vor derula in acest serviciu de protectie activa vor fi :

  • Desfasurarea activitatilor zilnice in cadrul Proiectului de “Supraveghere activa”: activitate de supraveghere a copiilor in strada si in spatiile cu risc de abuz, infractiune, violenta sociala, activitate instructiva de informare a copiilor asupra riscurilor comportamentelor anti-sociale si a alaturarii unor grupuri infractionale, activitate de consiliere pentru copiii afectati de interventia activa, activitate de coordonare, monitorizare si contabilitate-administrativa a serviciilor;
  • Monitorizarea evolutiei fiecarui copil care are un grad crescut de risc de abadon scolar;
  • Programul “Supraveghere activa”, ca serviciu de prevenire a neglijarii copilului, a comportamentelor anti-sociale si de asigurare a continuarii si intaririi educatiei formale are un caracter preponderent educativ;
  • Principala caracteristica a acestui serviciu este ca are un caracter integrativ, oferind servicii de protectie a copilului fara a se substitui familiei, institutiilor abilitate social si juridic de protectie a cetatenilor, dar venind in sprijinul acesteia prin ajutorul acordat pe durata zilei cuprinsa intre terminarea orelor de scoala si intoarcerea parintilor de la lucru.

 

Metodologia de implementare si management de proiect

Asociatia Nationala a Tatilor din Romania (partener al Agentiei Nationala Antidrog) va implementa, in parteneriat acest program de desfasurare a activitatilor de Supraveghere active si protectie a copiilor, repartitia responsabilitatilor fiind in complementaritate:

ANTR va implementa activitatile specifice de conceptie, metodologie, supraveghere, in conformitate cu atributiile legale si cu competentele specifice in acest domeniu si va asigura demararea actiunilor de protectie activa;

Din punctul de vedere al metodologiei primele actiuni si cele care vor fi in permanenta asigurate cu competenta sunt activitatile de management, care vor fi stabilite la inceputul proiectului. Astfel, activitatile proiectului vor fi planificate in baza graficului de implementare, dar si a propunerilor ulterioare ale echipei de management si a partenerilor posibili intr-o succesiune logica si detaliata a activitatilor propriu-zise, astfel incat acestea sa se sustina reciproc. Planificarea activitatilor va fi realizata la inceputul proiectului, pe parcursul monitorizarilor asigurandu-se recorelari ale actiunilor in functie de rezultate.

Echipa de management (Manager proiect, responsabil financiar si asistentul de proiect) va fi asigurata de A.N.T.R si va asigura implementarea legislatiei precum si a raportarilor specifice privind implementarea proiectului, va asigura in permanenta legatura intre serviciile specifice din cadrul A.N.T.R si cu partenerii care sprijina financiar proiectul, va informa si raporta in permanenta progresul proiectului, se va asigura ca anticipeaza riscurile si va preveni efectele acestora asupra atingerii obiectivelor si indicatorilor, va asigura managementul financiar, fluxul de numerar, previziunile financiare.

Activitatea de monitorizare va fi realizata de expertii proiectului impreuna cu echipa de management si va asigura indeplinirea indicatorilor, realizarea obiectivelor si implementarea activitatilor conforme cu cererea de finantare. Pentru monitorizare vor fi realizate si intalniri intre membrii echipei proiectului astfel incat fiecare sa fie cat mai informati asupra statusului proiectului si asupra activitatilor ulterioare. Se vor face recomandari de imbunatatire si remediere atunci cand este cazul.

Selectarea beneficiarilor se va realiza respectandu-se egalitatea de sansa.

Valoarea adaugata

Proiectul isi propune urmatoarele :

  • Activitati de prevenire a violentei sociale, a abandonului scolar, a comportamentelor de risc (consum de droguri si alcool), educatie informala si nonformala care sa amelioreze comportamentul de adaptare scolara.
  • Crearea unei motivatii optime pentru activitatea(participarea) scolara.
  • Prevenirea comportamentului de esec si abandon scolar.
  • Cointeresarea familiei in activitatile de timp liber si educatie in scopul ameliorarii relatiei intrafamiliale (copii-adulti).
  • Activitatea de supraveghere si sprijin in timpul liber.
  • Promovarea activitatilor recreative de socializare dezirabile d.p.d.v. social.
  • Facilitarea integrarii scolii in comunitate si medierea relatiei parinti-scoala in cazul familiilor prea ocupate sau dezinteresate pentru educarea copiilor lor.
  • Activitati de dobandire a deprinderilor de auto-control social dezvoltandu-se criterii sociale pozitive de selectare a grupului de apartenenta pentru copiii din comunitatea care experimenteaza Suprevegherea Activa .
  • Vom invata copiii sa-si gestioneze singuri timpul liber si managementul concilierii obligatiilor scolare cu nevoia de timp liber si recreere;

In vederea realizarii Proiectului “Supraveghere Activa” , Asociatia Nationala a Tatilor din Romania- A.N.T.R., mizeaza pe implicarea si sprijinul efectiv al : Agentia Nationala Antidrog, Ministerul Invatamantului, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul de Interne, Jandarmeria Romana, Politia Romana, Prefectura Capitalei, Primaria Capitalei, Primariilor si Consiliile Judetene si nu in ultimul rand, mediului de afaceri.
Presedinte A.N.T.R.

Costin Jugurica